Max Reger

Z Encyklopedia Pomorza Zachodniego - pomeranica.pl
Skocz do: nawigacja, szukaj

Max Reger ( ur. 19 marca 1873 w Brand w Bawarii – zm. 11 maja 1916 w Lipsku) – wybitny niemiecki organista i kompozytor, żonaty z kołobrzeżanką Elisą von Bagenski, w okresie letnim przebywał wielokrotnie w Kołobrzegu, gdzie okresowo mieszkał, tworzył i dawał koncerty.

Urodzony w rodzinie nauczyciela szkoły ludowej Josepha Regera i Katheriny Philomeny z.d. Reichenberger. Podstawowe wykształcenie muzyczne uzyskał w domu, później pobierał lekcje u organisty A. Lindnera, za namową którego zdecydował się poświęcić zawodowi muzyka. Kunszt gry organowej i jego kompozycje przyniosły mu światową sławę.

Max Reger był przez swoje małżeństwo, a także przez długie wyjazdy wakacyjne związany z Pomorzem. W 1902 poślubił kołobrzeżankę Elsę von Bagenski, córkę majora 54 Kołobrzeskiego Regimentu Infanterii. Wraz z żoną kilkakrotnie spędzał letni urlop w jej mieście rodzinnym. Podczas pobytów Regera w Kołobrzegu miały też miejsce koncerty i prawykonania jego utworów. 27 sierpnia 1907 po raz pierwszy została przedstawiona publiczności w kołobrzeskiej Katedrze pierwsza z Dwóch pieśni pobożnych op. 105. - Ich sehe dich in tausend Bildern, w wykonaniu Marthy Eichenberger śpiewającej sopranem z towarzyszeniem kompozytora na organach.

Po raz pierwszy odwiedził Reger miasto rodzinne swojej małżonki z powodów zdrowotnych w 1905. Lekarz zalecił mu dwumiesięczny odpoczynek w spokojnej miejscowości uzdrowiskowej. Kompozytor polubił nadmorski kurort i wracał do Kołobrzegu na wakacje jeszcze w latach 1907, 1908, 1909 i 1913; bywał tam także przy innych okazjach, np. 8 marca 1910 na wieczornym koncercie autorskim towarzyszył śpiewaczce, Gertrud Fischer-Maretzki (alt) oraz wspólnie z pianistką Sophie Arnheim zagrał swoje Wariacje na temat Beethovena na 2 fortepiany op. 86.

Istnieje namalowany w Kołobrzegu portret Maxa Regera przy pracy kompozytorskiej, (z podpisem: Max Reger, Kolberg 1913) autorstwa Franza Nölkena (1884-1918), przechowywany w Max-Reger-Institut w Bonn. Co ciekawe, zachowała się fotografia, jaką malarz w tym samym czasie zrobił kompozytorowi piszącemu nuty. Podczas swoich pobytów w Kołobrzegu Reger wynajmował położony niedaleko od morza dom przy Huke-Straße 14 (dziś ul. Cicha).

Od 1907 Reger rozpoczął własną aktywność w kołobrzeskim życiu muzycznym. 20 sierpnia 1907 stanął za pulpitem dyrygenckim w sali koncertowej Zamku Plażowego (Strandschloss, dziś sanatorium „Bałtyk”) i poprowadził zdrojową orkiestrę symfoniczną. Był zachwycony wysokim poziomem orkiestry, z którą też koncertował jako pianista, co przekazał w swoim liście odpowiedzialnemu za organizację życia muzycznego Johannesowi Springerowi (1850-1922, organiście kolegiaty kołobrzeskiej. Dwa lata później Springer, posiadający tytuł Królewskiego Dyrektora Muzycznego, poprosił Regera o koncert na organach w kolegiacie. Organy te kompozytor bardzo cenił. Koncert się odbył 28 sierpnia 1909 i na tę okazję Reger skomponował dwa utwory: Ich sehe dich in tausend Bildern oraz Meine Seele ist stille zu Gott. Śpiewaczka, pani Dessau, była zachwycona i podobno zaśpiewała je a vista.

W sierpniu 1913 Reger dał znów koncert w kołobrzeskiej kolegiacie, gdzie wykonał partię organów w swojej kantacie Meinen Jesum laß ich nicht. Pracował również wówczas nad nowymi swoimi utworami muzycznymi jak Orgelstücken op. 129, Suita baletowa i Koncert skrzypcowy.

W latach 2008 – 2010 odbyły się w Kołobrzegu trzy edycje festiwalu „Kołobrzeskie Dni Muzyki Kameralnej imienia Maxa Regera”

Lekcje muzyki u Maxa Regera pobierał m.in. przyszły dyrektor Muzeum w Szczecinie i muzykolog, Walter Riezler.

Bibliografia