Pomoc:Zasady

Z Encyklopedia Pomorza Zachodniego - pomeranica.pl
Wersja z dnia 11:24, 28 paź 2010 autorstwa Busol (dyskusja | edycje) (1 wersja)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Szablon:Strona Wikipedii Szablon:Nawigacja Na tej stronie omówione są zasady, jakie przyjęte zostały w polskojęzycznej Wikipedii. Postępowanie zgodne z zasadami przyspiesza prace nad jej rozwojem, a także umożliwia unikanie konfliktów w trakcie prac nad edycją artykułów.

Zasady osiągane są podczas dyskusji wśród społeczności wikipedystów, na zasadzie konsensusu, a w przypadkach skrajnych, gdy istnieje zarówno wielu zwolenników i przeciwników danego rozwiązania, pewne punkty zasad poddawane są pod głosowanie.

Wszystkie opracowane do tej pory zasady zgromadzone zostały w kategorii Zasady Wikipedii.

Główne zasady Wikipedii

Szablon:Seealso

75px Wikipedia jest wolną od opłat encyklopedią dostępną na zasadach Licencji CC-BY-SA 3.0. Poszczególne artykuły nie mogą być uważane za własność pierwotnego ich autora – jego wkład jest bardzo istotny, ale od momentu umieszczenia go w ramach Wikipedii stają się one dobrem wspólnym. Każdy ma prawo je zmieniać – dlatego śmiało modyfikuj strony!
  • Wikipedia jest encyklopedią
30px Artykuły opisujące tematy uznane za nieencyklopedyczne zgłaszane są do usunięcia. Zobacz czym Wikipedia nie jest.
  • unikaj stronniczości
30px Artykuły należy pisać z zachowaniem neutralnego punktu widzenia. Znaczy to, że w artykułach, gdzie istnieje różnica opinii, poglądy odmienne powinny znaleźć swoje miejsce i powinny być potraktowane uczciwie.
  • nie łam praw autorskich
30px Włączanie do Wikipedii materiałów objętych ochroną praw autorskich może zagrozić rozwojowi pierwszej polskiej encyklopedii typu open source, którą każdy może rozpowszechniać. Więcej na ten temat można przeczytać w Pomoc:Prawa autorskie.
  • artykuły opisuj na bazie wiarygodnych źródeł
30px Wszelkie materiały, które mogą zostać zakwestionowane, a także wszelkie cytaty, powinny posiadać odniesienie do wiarygodnego, opublikowanego źródła. Nie przedstawiamy twórczości własnej.
  • szanuj innych Wikipedystów
30px Traktując innych twórców Wikipedii z szacunkiem, przyczyniamy się do stworzenia grupy przyjaciół, których wspólnym celem jest napisanie encyklopedii. Zobacz Pomoc:Wikietykieta. Pamiętaj, że w Wikipedii głos wszystkich jest traktowany tak samo, nawet administratorów. Każdy może zostać administratorem, jeśli jest zarejestrowany, wyraża taką chęć i zostanie zaakceptowany przez twórców Wikipedii.

Dla osób, które już zapoznały się z podstawowymi zasadami, polecamy test znajomości zasad. Powodzenia!

Dalsze zasady

  • pliki przesłane na serwer polskiej Wikipedii powinny być wykorzystywane w artykułach
Zalecane jest przesyłanie plików na serwery Wikimedia Commons, magazyn ilustracji, zdjęć i plików multimedialnych dla wszystkich wersji językowych Wikipedii.
  • dyskutuj na stronach dyskusji
Do prowadzenia dyskusji, która dotyczy treści artykułu, należy używać specjalnej strony na to przeznaczonej – każdy artykuł ma (lub może mieć, jeśli ktoś jej jeszcze nie utworzył) taką powiązaną z nim specjalną stronę. By ją zobaczyć, kliknij na link Dyskusja z menu u góry strony.
Nie należy bać się edycji artykułów. Ewentualne błędy można zgłaszać na stronie zgłoś błąd lub w kawiarence.
  • świadome niszczenie artykułów to wandalizm - takie edycje będą cofane, a sprawcy blokowani
  • oznaczaj artykuły niezgodne z zasadami
Gdy natkniesz się na stronę, która narusza rażąco zasady i nie wiesz, co z nią zrobić albo nie masz czasu się nią zajmować, wstaw odpowiedni szablon na górze strony.
  • zawsze wypełniaj opis zmian – dzięki temu inni będą poinformowani, jakich zmian dokonałeś.

Bardziej szczegółowe zasady i zalecenia, które należy wziąć pod uwagę

Oprócz przedstawionych powyżej powszechnie uznawanych zasad, proszę zaznajomić się z następującymi bardziej szczegółowymi zasadami i zaleceniami, które zostały zaproponowane przez różnych twórców Wikipedii.

Zasady savoir-vivre'u

Szablon:Main

  • podpisuj swoje wpisy na stronach dyskusyjnych
  • dyskutuj kulturalnie i na temat, stosuj się do Wikietykiety
  • bez ataków personalnych (a dyskusje osobiste lepiej toczyć za pośrednictwem poczty internetowej)
  • rób podsumowania dyskusji (jeśli jest dłuższa)
  • unikaj sformułowań osobowych i form rozkazujących wszędzie, gdzie to tylko możliwe (zamiast "musisz napisać" – "należy napisać" bądź "o wiele lepiej jest, gdy...")

Zasady dotyczące treści artykułów

Szablon:Seealso

  • wyjaśniaj trudniejsze terminy
  • połącz swój wpis z dotychczasową treścią artykułu
  • usuwaj bezsensowne wpisy
  • podaj definicję zagadnienia artykułu na samym jego początku
  • staraj się nie stosować zewnętrznych odnośników (w tym miejscu twórz artykuły Wikipedii)
  • podawaj bibliografię i źródła informacji
  • twórz odnośniki tylko wtedy, gdy kontekst tego wymaga
  • unikaj sformułowań, które szybko się zdezaktualizują
  • pisz w sposób jasny dla czytelnika
  • sprawdź, czy artykuł, który chcesz napisać, już istnieje
  • sprawdzaj swoje informacje.

Zasady stylistyczne

  • zwracaj uwagę na ortografię i interpunkcję (jeżeli masz wątpliwości, zajrzyj np. na http://polszczyzna.pwn.pl/ )
  • unikaj stosowania wstawek w innych językach
  • tytuł hasła podawaj w pierwszym zdaniu i wyróżniaj pogrubioną czcionką
  • nie nadużywaj kolorów
  • nie mnóż niepotrzebnie nagłówków
  • używaj krótkich list i niezbyt długich zdań
  • niech strona z artykułem będzie zrównoważona.

Nie zapomnij

Szablon:Seealso Jeżeli opracowujesz temat, który może mieć odpowiedniki w innych wersjach językowych Wikipedii, to po przekonaniu się, że istnieją, dodaj do swojego opracowania linki międzyjęzykowe, np.:
[[de:Neues Thema]]
[[en:New Theme]]
[[ru: Новая Тема]]

Nie zapomnij też o przypisaniu opracowywanego tematu do przynajmniej jednej z istniejących kategorii, dla tego tematu właściwej, np.:
[[Kategoria:Geologia]]

Jeżeli opracowywanym tematem jest biografia, to powyżej listy kategorii dodaj wiersz:
{{DEFAULTSORT:Nazwisko, Imię}}

Dzięki temu na listach kategorii temat pojawi się na właściwym miejscu.

Zobacz też

af:Pomoc:Beleid ar:ويكيبيديا:سياسات وإرشادات br:Pomoc:Peder fennaenn ar Wikipedia bg:Уикипедия:Препоръки и правила ca:Viquipèdia:Política i normes cs:Wikipedie:Pravidlo Wikipedie da:Pomoc:Politikker og normer de:Pomoc:Richtlinien en:Pomoc:Policies and guidelines es:Pomoc:Políticas eo:Helpo:Konsiletoj eu:Pomoc:Politikak fa:ویکی‌پدیا:سیاست‌ها و رهنمودها fr:Wikipédia:Règles ga:Vicipéid:Beartais agus treoirlínte ko:위키백과:정책과 지침 hsb:Wikipedija:Prawidła hr:Wikipedija:Pravila i smjernice id:Pomoc:Kebijakan dan pedoman ia:Pomoc:Politicas e directivas is:Pomoc:Samþykktir it:Pomoc:Raccomandazioni e linee guida he:ויקיפדיה:עקרונות וקווים מנחים ka:ვიკიპედია:პოლიტიკა lb:Pomoc:Regelen mk:Википедија:Принципи и напатствија ms:Pomoc:Dasar dan garis panduan ja:Pomoc:基本方針とガイドライン no:Pomoc:Regler og retningslinjer nn:Pomoc:Retningsliner uz:Vikipediya:Qoida va yoʻllanmalar pt:Pomoc:Políticas da Wikipédia lusófona ro:Pomoc:Politica oficială rmy:Vikipidiya:Forovipen (politika) ru:Википедия:Правила и указания scn:Pomoc:Pulitichi e linii guida simple:Pomoc:Rules sk:Wikipédia:Zásady a smernice sl:Wikipedija:Pravila in smernice sr:Википедија:Правила и смернице su:Pomoc:Kawijakan fi:Pomoc:Käytännöt sv:Pomoc:Policy och riktlinjer ta:விக்கிப்பீடியா:கொள்கைகளும் வழிகாட்டல்களும் th:วิกิพีเดีย:นโยบายและแนวปฏิบัติ tr:Vikipedi:Politika ve yönergeler uk:Вікіпедія:Правила і поради vi:Pomoc:Quy định và hướng dẫn yi:װיקיפּעדיע:פאליסן און אנווייזונגען zh-yue:Pomoc:政策與指引 zh:Pomoc:方針與指引